#Laboratoria Przyszłości

to program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymały od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że kreatywność i kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności uczniów w tych obszarach.

W ramach przyznanych środków z programu #Laboratoria Przyszłości nasza szkoła zakupiła wyposażenie na kwotę 73 200 zł. Sprzęt ten wykorzystywany jest do  kształtowania i rozwijania umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego, kompetencji w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych. Przy okazji użytkowania pozyskanego wyposażenia  kształtujemy również umiejętność pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek w miejscu nauki oraz radzenia sobie w życiu codziennym. Pełen zakres wyposażenia zakupionego z pozyskanych środków został ujęty w zestawieniu dostępnym poniżej. Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który uatrakcyjnia zajęcia w naszej szkolne i pozwala uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki, biologii, przyrody, informatyki, matematyki, ale też w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zajęć pozalekcyjnych, świetlicy, zespołu regionalnego, kół zainteresowań itp. Więcej informacji na: gov.pl/laboratoria


Wyposażenie i pomoce dydaktyczne zakupione w Szkole Podstawowej nr 1 im. Jana Pawła II W Męcinie w ramach programu „Laboratoria przyszłości”

AKTUALNOŚCI

Zajęcia w klasach trzecich

 W pierwszej połowie roku szkolnego 2023/2024 uczniowie klas trzecich na zajęciach „Laboratorium przyrodniczego”  pracowali z wykorzystaniem okularów Class VR.

Celem zajęć było poznanie budowy anatomicznej człowieka, narządów wewnętrznych ich funkcjonowania. Część zajęć przeznaczono również na zapoznanie się z okularami i na zabawę z nimi. Uczniowie uczestniczyli w wirtualnej podróży poznając narządy wewnętrzne ciała ludzkiego oraz mogli zaobserwować wizualizacje niedostępnych dla nich miejsc w trybie 360°. Dzięki okularom uczniowie oglądali trójwymiarowy model serca, który oddalali, przybliżali i obracali. Technologia zastosowana w okularach ClassVR pozwalała rozłożyć model serca na poszczególne elementy anatomiczne.

Przygotowane obrazy, filmy wyświetlane w okularach przekazywane były z laptopa nauczyciela. Dzięki temu nauczyciel cały czas kierował pracą wychowanków i miał pełną kontrolę nad realizowanym zadaniem, a wychowankowie z pełnym zaangażowaniem skoncentrowani byli na określonym zagadnieniu.

Wykorzystanie okularów sprawia, że zajęcia są bardziej atrakcyjne, innowacyjne a uczniowie łatwiej przyswajają wiedzę.

Zajęcia rozwijające kompetencje naukowo – techniczne w klasach pierwszych

W roku szkolnym 2023/24 kontynuujemy realizację zajęć z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

Uczniowie klasy IA i IB uczęszczają na zajęcia rozwijające kompetencje naukowo – techniczne. Na zajęciach tych dzieci samodzielnie składają modele elektrowni wiatrowej, proste roboty z klocków Gigo, jak również korzystają z wyposażenia pracowni robótek ręcznych DELUKSE tworząc papierowe modele zwierzątek.

Klocki Gigo

W miesiącu czerwcu w ramach programu Laboratoria Przyszłości uczniowie klasy 4 b z sukcesem zakończyli zajęcia techniczne, na których składali roboty z klocków Gigo . Udało się im złożyć większość maszyn zaproponowanych przez producenta klocków np. wyciągarkę, koparkę, dźwig, lawetę, młyn. Efekty pracy można zobaczyć na krótkim filmiku.

Zajęć z robotyki ciąg dalszy.

W maju uczniowie klasy V na dodatkowych zajęciach z informatyki pracowali z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”. Na początku rozpoczęli od przygotowania sprzętu – tabletu, na który została pobrana aplikacja, dzięki której można było korzystać z animowanej instrukcji 3D pokazującej etapy tworzenia modeli robotów. Następnie przy jej pomocy budowali różne modele robotów, a po ich stworzeniu uczyli się nimi sterować zdalnie przy pomocy kontrolera lub zaprogramowanych dla nich własnych ruchów w języku Scratch.

Zajęcia dostarczyły uczniom wiele frajdy z budowania, programowania oraz zabawy z robotami. Uczniowie programując rozwijali umiejętność analitycznego i logicznego myślenia, uczyli się współpracy i kreatywności.

Klasa Ib uczy się wyszywać

Klasa I b od lutego do kwietnia w ramach dodatkowych zajęć z projektu „Laboratoria Przyszłości” wykonywała ozdoby wielkanocne oraz wyszywała haftem krzyżykowym flagę Polski i serduszka z okazji Święta Konstytucji 3 Maja. Uczniowie korzystali z kolorowych włóczek i kanwy do szycia dla początkujących. Dzieci z wielkim zapałem wykonywały świąteczne kurczaczki i hafty wykorzystując zakupione w ramach projektu materiały z pracowni robótek ręcznych DELUXE tj: igły, mulinę, kordonek, nożyczki i włóczkę. Mimo problemów, z którymi borykali się w trakcie pracy np. nawlekaniem igły czy poplątaniem nitek nie zniechęcało ich to do zajęć i wszyscy ukończyli swoje dzieła. Gratulujemy!

Projekt, pt. „Literatura w obiektywie”

8 marca świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Kobiet. O poranku wysłuchaliśmy audycji przybliżającej genezę tego święta połączonej z życzeniami i dedykacją muzyczną dla wszystkich Pań i Dziewcząt naszej szkoły. Motyw kobiety w literaturze zainspirował Samorząd Uczniowski do wykonania projektu fotograficznego, pt. „ Literatura w obiektywie”. Uczestniczki projektu wcieliły się w swoje ulubione bohaterki literackie.  Niemałym wyzwaniem było wykreowanie postaci, dbając o zachowanie podobieństwa nie tylko w wyglądzie zewnętrznym, ale i ciekawe zaprezentowanie charakterystycznych cech danej bohaterki przed obiektywem. Uczennice niezwykle profesjonalnie podeszły do zadania, przygotowując wspaniałe kostiumy i fryzury, jak najdokładniej oddające wybraną przez siebie postać.  W projekcie wykorzystano profesjonalny sprzęt fotograficzny, który szkoła otrzymała w ramach inicjatywy #Laboratoria przyszłości. Własnoręcznie przygotowano również tło fotograficzne, nawiązujące do Święta Kobiet. W obiektywie aparatu ujrzeliśmy bohaterki znanych utworów literackich, takich jak: „Quo vadis”, „Ania z Zielonego Wzgórza”, „Romeo i Julia”, „Pan Tadeusz” czy „Zemsta” A. Fredry. Najmłodsze uczestniczki oscarowo zaprezentowały postać Królewny Śnieżki oraz Pippi Pończoszanki.  

Świat VR

Po zimowych feriach trochę trudno było nam wrócić do rzeczywistości szkolnej. Część z nas najchętniej kontynuowałaby wypoczynek najlepiej w jakimś egzotycznym, słonecznym i ciepłym miejscu. Na zajęciach dodatkowych z informatyki zorganizowaliśmy więc sobie  „podróżnicze środy”. Korzystając z możliwości, które dają nam okulary Class VR zakupione w ramach projektu #Laboratoria Przyszłości zwiedzamy niesamowite miejsca na lądzie i pod wodą, spacerujemy z lwami, obserwujemy cuda przyrody… „Podróżowanie” jest super!

Obserwacje na lekcji biologii

W dniu 2 marca na zajęciach realizowanych z uczniem klasy V wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach programu #Laboratoria Przyszłościmikroskop Biolight 300 wraz z kamerą DLT-CAM Basic.  Na lekcji prowadzono obserwacje preparatów trwałych tkanek roślinnych oraz preparatów wykonywanych samodzielnie przez ucznia. Obraz przekazywany przez kamerę można było oglądać również na laptopie dzięki zainstalowanemu specjalistycznemu oprogramowaniu.

 

Jak działa prąd elektryczny?

W celu utrwalenia wiadomości dotyczących przerabianego na lekcji fizyki tematu: obwody elektryczne i ich schematy, uczniowie klas VIII dnia 1 marca 2023 roku korzystali m.in. z zestawów Betzold zakupionych z projektu #Laboratoria Przyszłości, a wypożyczonych w ramach współpracy szkół ze Szkoły Podstawowej w Kłodnem. Młodzież budowała obwody zgodnie z załączonymi schematami, powtarzając symbole elementów w obwodzie, rozpoznawała połączenie szeregowe i równoległe odbiorników na schematach i w praktyce oraz eksperymentalnie sprawdzała funkcję omawianych połączeń. Ósmoklasiści  tworząc obwody według własnego pomysłu wykazali się nie tylko umiejętnością współpracy w grupie, ale także wyjątkową kreatywnością i pomysłowością.

Czy żarówka się zaświeci?

Dnia 22 lutego uczniowie klas VIII na lekcji fizyki korzystali ze sprzętu zakupionego w ramach #Laboratoriów Przyszłości. Młodzież wykorzystywała podczas budowania obwodów elektrycznych stację lutowniczą w celu połączenia elementów, które umożliwiają przepływ prądu od źródła do odbiorników.

 

Zajęcia z robotyki

Od początku roku szkolnego uczniowie naszej szkoły mają okazję uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z przyrody i informatyki, w trakcie których rozwijają  umiejętności krytycznego myślenia, analizowania danych oraz uczą się rozwiązywania złożonych, rzeczywistych problemów. A wszystko to dzieje się przy okazji budowania modeli z klocków! Można by pomyśleć, że klocki to zabawka tylko dla małych dzieci. Ale nie nasze klocki! W ramach programu #Laboratoria Przyszłości, nasza szkoła została doposażona w zestawy klocków Gigo oraz Lego Education Spike Prime, dzięki którym możemy „wyczarować” niesamowite modele!  Zbudowaliśmy już modele elektrowni: wiatrowej, wodnej i różne maszyny. Powstały też roboty  z  czujnikami i modułami, które potrafimy zaprogramować za pomocą bloków opartych na języku Scratch! 

Na kolejnych zajęciach planujemy stworzyć nowe modele i doskonalić nasze umiejętności programowania.

Hej kolęda, kolęda

 25 stycznia późnym popołudniem odbył się w naszej szkole koncert kolęd i pastorałek, w którym wzięli udział wszyscy uczniowie. Na uroczystość zaproszono szanownych Rodziców, którzy licznie zgromadzili się w sali gimnastycznej, aby obejrzeć występ swoich pociech.

Każda klasa zaprezentowała jeden utwór. Podczas koncertu można było usłyszeć zarówno tradycyjne polskie kolędy, jak i mniej znane utwory – zaczerpnięte z folkloru góralskiego czy kultury amerykańskiej. 

Wszystkie klasy włożyły dużo pracy w przygotowania, dzięki czemu Rodzice mogli uczestniczyć w prawdziwej uczcie muzycznej. Wielu występom bowiem towarzyszył akompaniament –przy jednych utworach wzruszały rzewne tony skrzypiec i klarnetu, przy innych wpadały w ucho skoczne dźwięki akordeonu, gitary oraz fletu. Rewelacyjną jakość dźwięku podczas koncertu zapewniły zaś mikrofony kierunkowe zakupione w ramach projektu #Laboratoria przyszłości.

 

Świąteczna odsłona #Laboratoriów przyszłości

 Grudzień jest miesiącem, w którym nie tylko z utęsknieniem oczekujemy na Święta Bożego Narodzenia, ale przede wszystkim znajdujemy wiele radości
w samych przygotowaniach do ich celebrowania.

Nie dziwi zatem fakt, że uczniom, którzy spędzają czas w naszej szkolnej świetlicy, również udzielił się ten przedświąteczny nastrój. Postanowili zatem wykorzystać swój potencjał, z zapałem włączając się w czynności przygotowawcze. Na zajęciach w ramach projektu #Laboratoria przyszłości zabrali się do dzieła, wykonując ozdoby choinkowe z wykorzystaniem włóczek i innych materiałów tekstylnych. Wychowankowie, wiedząc, że sporządzone przez nich rękodzieła będą przeznaczone na szkolny kiermasz świąteczny, chętnie zaangażowali się w proces twórczy. Zależało im więc na tym, aby były one oryginalne oraz kunsztownie zrobione. Nasze prace, wystawione na stoisku, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Błyskawicznie znajdowały nabywców, co było dużym, aczkolwiek miłym, zaskoczeniem oraz motywacją do wykonywania kolejnych ozdób.

W czasie zajęć można było zaobserwować, jak wiele przyjemności znajdują uczniowie mogący dać upust swojej pomysłowości w procesie twórczym. Satysfakcja z dobrze wykonanej pracy, której przyświecał szczytny cel, była dla nich największą nagrodą za włożony w nią wysiłek. Wspólne działania, wzajemna pomoc i dzielenie się dobrem poprzez wykorzystanie talentu wyzwoliły nie tylko najgłębsze pokłady pozytywnych emocji. Sprawiły także, że ten właściwie wykorzystany czas, nadał obchodom świątecznym prawdziwą wartość.

Mobilne Laboratoria Przyszłości

W dniu 9 listopada odwiedzili nas eksperci z ekipy Mobilnych Laboratoriów Przyszłości. Uczniowie klas: szóstej i ósmych zapoznali się działaniem drukarki 3D, nowoczesnymi technikami nagrań sprzętem fotograficznym i wybranymi przez prowadzących aplikacjami wykorzystującymi sztuczną inteligencję.

Młodzież miała okazję obejrzeć przykładowe „wydruki” oraz zaprojektować i wydrukować swoje pierwsze modele 3D. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się ponadto, jak powstaje sztuczna inteligencja oraz mieli możliwość  sprawdzenia działania aplikacji do rozpoznawania gestów i twarzy. Zajęcia cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczniów, a zdobyta na spotkaniu wiedza rozbudziła ich ciekawość  w zakresie praktycznych zastosowań druku 3D i innych nowoczesnych technologii.

Lekcja przyrody

Od września w naszej szkole odbywają się zajęcia z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach Programu. Celem ich jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

Na zajęciach przyrodniczych uczniowie mogli dokonać pomiarów składników pogody i wysokości Słońca nad horyzontem za pomocą stacji pogodowej .

W dniach 18 i 27 października uczniowie klas 4 realizowali w terenie temat: „Obserwujemy pogodę i wysokość Słońca na niebie”  z wykorzystaniem  zakupionej w ramach programu stacji pogody. Pozwoliło to na: obserwację prędkości oraz kierunku wiatru, opadów, temperatury, jak również obserwację w czasie dnia ruchu Słońca. W zajęciach wykorzystano też higrometry i termometry do wykonania dokładnego elektronicznego pomiaru wilgotności i temperatury.