Udział w projekcie Ministra Finansów „Lekcje o finansach”

W dniach 21-29 listopada uczniowie klas siódmej i ósmej naszej szkoły brali udział w realizacji programu Ministra Finansów pod nazwą Lekcje o finansach.  Beneficjenci programu uczestniczyli w trzech lekcjach o tematyce związanej z finansami i dwudniowej wycieczce do Warszawy pozwalającej odwiedzić główne instytucje odpowiedzialne za finanse Państwa.

Lekcje przybliżyły wychowankom następujące zagadnienia:

Lekcja 1: Pieniądze, waluty i dochody

Uczniowie poznali różne formy pieniądza, sposoby ich przechowywania i obchodzenia się z nimi. Następnie dowiedzieli się, co to jest dochód, jakie są jego źródła i jak można zadbać o wzrost poziomu naszych dochodów. Na koniec zajęć uczniowie ćwiczyli przeliczanie walut z zastosowaniem kursu wymiany.

Lekcja 2: Ceny, zakupy i płatności

Wychowankowie uzmysłowili sobie różnice między cenami hurtowymi a detalicznymi, wiedzą, że pewne dobra są publiczne (np. park, ścieżka rowerowa itp.) i że koszty stworzenia i utrzymania ich ponosi społeczność, poznali pojęcie inflacji oraz uświadomili sobie, że przy wyborze produktu warto brać pod uwagę nie tylko kryterium ceny, że warto robić przemyślane zakupy ustalając wcześniej swoje priorytety i porównując ceny w różnych sklepach/ kanałach. Ponadto poznali bezpieczne bezgotówkowe metody płatności i konsekwencje prawne podpisywanych umów (zarówno w wersji papierowej, jak i cyfrowej)

Lekcja 3: Oszczędzanie i inwestowanie

Uczniowie uczyli się, jak określić cele i priorytety oszczędzania (konkretne i realistyczne), poznawali czynniki wpływające na oszczędności (np. inflacja), wybierali sposoby oszczędzania pod względem ochrony i oczekiwanego zwrotu (lokaty bankowe, obligacje, akcje, fundusze inwestycyjne) i zapoznali się z podstawami inwestowania (giełda papierów wartościowych).

Uwieńczeniem programu Lekcje o finansach była dwudniowa wycieczka edukacyjna uczniów klas siódmych i ósmych do Warszawy zorganizowana w dniach 28.11 – 29.11. 2023 r.

Głównymi punktami wyprawy były dwie najważniejsze instytucje związane z finansami naszego Państwa: Sejm i Ministerstwo Finansów.

Przy gmachu Sejmu wysłuchaliśmy pogadanki na temat roli Parlamentu w systemie finansowym Państwa. W Ministerstwie Finansów mieliśmy niespotykaną okazję – zostaliśmy oprowadzeni po budynku i zapoznani z jego oryginalną architekturą.  Uczniowie zostali zaproszeni między innymi do sali portretowej, gdzie mieli możliwość usiąść w fotelu kierownictwa ministerstwa. Następnie wzięli udział w prelekcji, która przybliżyła trudne zagadnienia związane z finansami, zapoznała ich z pojęciami budżetu rodzinnego, gminnego i państwowego oraz przedstawiła rolę Ministra Finansów w tworzeniu projektu budżetu, jego realizacji oraz rozliczaniu zatwierdzonego budżetu państwa. Wychowankowie poznali też efekty i korzyści planowania wydatków, przeanalizowali strukturę funduszy państwa i dowiedzieli się, jak można zmieniać swoją lokalną społeczność przy pomocy budżetu obywatelskiego.  Na koniec omówiona została działalność Krajowej Administracji Skarbowej.

Podsumowaniem wizyty było rozwiązywanie quizzu przygotowanego przez specjalistów Ministerstwa. Uczniowie naszej szkoły znali odpowiedzi na wszystkie pytania, wykazując tym samym dużą wiedzą o finansach.

Wizyta w Stolicy pozwoliła uczniom naocznie zobaczyć ponadto: Grób Nieznanego Żołnierza, Pałac Prezydencki, pomnik Adama Mickiewicza, Kolumnę Zygmunta, pomnik Młodego Powstańca, komnaty Zamku Królewskiego, Cmentarz Powązkowski, Łazienki Królewskie. Odwiedziliśmy też Centrum Nauki Kopernik, gdzie każdy mógł przeprowadzać eksperymenty, doświadczać jak działa na nas iluzja, dowiedzieć się, jak pracują ludzkie stawy i kości oraz uzyskać odpowiedź na pytanie, dlaczego pewne zjawiska mają miejsce w przyrodzie. Pobyt w Warszawie zakończyliśmy zwiedzaniem wielofunkcyjnego stadionu sportowego – PGE Narodowy.